Bländare

Fototricks Permalink

För att få ut det mesta av din systemkamera bör du lära dig grunderna för att fota manuellt. Därför tänkte jag dela med mig av lite information som jag lärt mig. I denna del så tänker jag ta upp BLÄNDARE.

Bländare = Objektivets ljusöppning.
Storleken på bländaren anges med ett tal. Ett lågt bländartal t.ex 2.8 innebär en stor ljusöppning och ett högt tal t.ex 20 ger en liten ljusöppning. Bländarstorleken påverkar dels vilken slutartid kameran kan använda, dels hur stort skärpedjupet blir. Ett lågt bländarvärde t.ex 2.8 ger ett kort skärpedjup, ett högt bländarvärde t.ex 20 ger ett längre skärpedjup. Skärpedjup är ett begrepp för att beskriva hur mycket i en bild som kommer bli skarpt.

Se exempel nedan:

Bilden är tagen med en stor bländaröppning - f/2.8

Den här bilden är tagen med en liten bländaröppning - f/8

Att komma ihåg!

En stor bländare gör bländaröppningen större = mer ljus.
En liten bländare gör bländaröppningen mindre = mindre ljus.



♡♡♡
Vill du boka mig som fotograf?
Kontakta mig på: [email protected]
♡♡♡
Postat av: Marina

Valdigt fina bilder! :)



M

2010-12-04 @ 21:49:39
URL: http://lobsterspam.blogg.se/
Postat av: Hannah

jag älskar den med haha. Riktigt fin blogg föresten ;)

2010-12-04 @ 22:47:46
URL: http://hannahjansen.blogg.se/
Postat av: ♥ L A I L A ♥

haha :) Jag tycker hiss om det är på rätt person :)

2010-12-04 @ 23:35:36
URL: http://lailaaziz.blogg.se/
Postat av: Malin

Hur ändrar man bländar?

2010-12-05 @ 00:38:18

Namn:
Remember me?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Blogg:

Kommentar:


Trackbacks